KOROLARI ŞEF’LER, MEŞK TOPLULUKLARINI DEF’LER YÖNETİR !
Ayangil’in , KORO ,ORKESTRA VE MEŞK GRUBU oluşumları, sanat ve kültür hayatımızda kullanılan kavramların yerli yerine oturtulabilmesine katkıda bulunmak aynı zamanda makam müziğimizde yenileşme ve gelişme önermelerini gerçekleştirebilmek amacı ile kurulmuş birer uygulama birimidir.
Koro ve Meşk topluluğu arasındaki fark!
Koro ne demek…
Koro kavramı bize batıdan gelmiş bir kavramdır.Bizim kültürümüzde koro yoktur. Bizim makam müziği geleneğimizde Meşk toplulukları vardır..
Biz Koro adını batıdan almışız ama sadece adını içi boş bir kavram olarak almışız.
Koro, aslında, oluşumu içinde ses ayrımlarını barındıran bir müzik grubudur.
En basit bir müzik kitabına baktığımızda, koronun içinde, ALTO; SOPRANO; MEZZO SOPRANO;TENOR; BAS ,BARİTON seslerinin bulunduğunu görürüz. Bu sesler uygun şekilde yan yana yerleştirilerek kullanılmaktadır koroda..
Ancak bizim Türkiye’de, koro dediğimiz müzik gruplarının maalesef sadece adı korodur. Bunlarda ses ayrımı yoktur, sadece BOY SIRASI VARDIR ! Ses renkleri ayrı ayrı olan insanlar ,mesela altolar ve sopranolar, sadece boyları birbirine uyuyor diye yan yana yerleştirilirler.
Böyle boy sırasına göre oluşturulmuş gruplara KORO denmez, SES TOPLULUĞU denir. Ses Topluluklarının yönetimi de şefler tarafından değil, bir def veya yetkin bir çalgı aleti icracısı tarafından yapılır. Yani ses topluluğunu yönetmek için ŞEF’e gerek yoktur.Böyle olması gerektiği halde, bizdeki boy sırası ile oluşturulmuş ve adına Koro denilmiş ses topluluklarını, böyle bir gereklilik olmadığı halde şefler yönetmektedir.
Ses topluluklarının, bizim klasik kultürümüzdeki doğru adlandırılmaları MEŞK TOPLULUGU’ dur.
İşte ,AYANGİL TÜRK MÜZİĞİ ORKESTRA VE KOROSU ile, AYANGİL ATÖLYE MEŞK TOPLULUĞU T arasındaki kuruluş farkı yukarıdaki bu düşüncelerde saklıdır.
Ayangil Korosu, bir Korodur. İçinde ses ayrımları vardır. Altoları, Tenorları, Basları, ve Sopranoları vardır.zTek sesli bir eser de seslendirilse , çok sesli bir eser de seslendirilse , bu ses ayrımları kullanılır.
Ayangil Korosu’nda Boy sırası yapılmaz! Çok kısa boylu bir soprano ile çok uzun boylu bir soprano yan yana durabilir.
Koro var ise orkesta vardır deyip, en basit müzik kitabında tarifi olan Yaylı, mızraplı, vurmalı ,nefesli çalgılardan bir Orkestra kurulup, Ayangil Korosu’nun önüne oturtulmuştur. Bu Ayangil Orkestrası oluşmuştur. Ayangil Türk Müziği Orkestrası ise, bu sazlara , ud ,kanun , kemençe,Ney,tanbur, santur, küdüm, def ,halile gibi Türk Müziği çalgılarının da eklenmesi ile oluşturulmuştur. Böylelikle Ayangil Türk Müziği Orkestra ve Korosu oluşmuştur.(1983- )
Ayangil Türk Müziği Orkestra ve Korosu, ülkemizin ilk ve tek Makam müziği koro ve orkestrasıdır. Makam müziğimizde yenileşme ve gelişmenin öncüsü olarak Uluslar arası İstanbul Festivalleri’ne 17 yıl aralıksız katılmış ve her konserinde bu koro ve orkestra için, başta Yalçın Tura, Mutlu Torun, Fırat Kızıltuğ, Ruhi Ayangil, Ali Darmar, Cenan Akın, yeni yazılmış ,31
Koro ve Orkestralar bir Şef ile idare edilir. AYANGİL TÜRK MÜZİĞİ ORKESTRA VE KOROSU’nun şefi ise Ruhi Ayangil dir.
AYANGİL ATÖLYE MEŞK TOPLULUĞU ise, ses ayrımları olmayan, klasik bir söyleme biçimini korumak için oluşturulmuştur. Şef ile idare edilmez !
Ruhi Ayangil Atölye Meşk topluluğuna eşlik eden, saz topluluğunda kanun ,Kanun sazını çalarak bu topluluğu idare eder. Önünde ayakta durup boşuna el kol sallamaz.
Ayangil’in, KORO, ORKESTRA VE MEŞK GRUBU oluşumları, sanat ve kültür hayatımızda kullanılan kavramların yerli yerine oturtulabilmesine katkıda bulunmak aynı zamanda makam müziğimizde yenileşme ve gelişme önermelerini gerçekleştirebilmek amacı ile kurulmuş birer uygulama birimidir.
Koroları şefler yönetir, meşk topluluklarını defler !
HULYA AYANGIL